JADIKAN KERJA KURSUS INI SEBAGAI PANDUAN SAHAJA DAN BUKANNYA DISALIN SEMULA KEMUDIAN DIHANTAR KEPADA GURU GEOGRAFI ANDA
Perlu diingatkan, jika anda menaip kerja kursus perkara tersebut perlu anda patuhi
Font = Times New Roman
Saiz = 12
Langkau = 2.0
1. TAJUK:
Ekosistem Hutan Terganggu Di Kampung Cahaya, Kota Belud Sabah
2. SENARAI KANDUNGAN
Senaraikan isi kandungan dan muka surat bermula dari penghargaan sehinggalah rujukan. Kesilapan pelajar adalah, tidak meletakkan nombor di setiap muka surat tetapi isi kandungan pula lengkap dengan nombornya
Isi Kandungan Muka Surat
Penghargaan
↓
Rujukan
mulakan isi kandungan penghargaan hingga rujukan
jangan lupa muka surat dan catatkan juga muka surat di bahagian bawah setiap helaian kajian anda
3. PENGHARGAAN
Saya Harith Hariri bin Juli pelajar Kelas 3 Marikh merakamkan ucapan ribuan terima kasih kepada beberapa pihak.
Pertama sekali, terima kasih kepada Pengetua SMK Taman Cerah iaitu Encik Aqil Azron kerana memberikan kebenaran kepada kami untuk membuat kajian. Terima kasih juga kepada guru Geografi iaitu Cik Balqish kerana memberikan tunjuk ajar sepanjang saya menyiapkan kerja kursus ini. Kepada ibu bapa saya iaitu Puan Nitah dan Encik Juli, terima kasih kerana sentiasa memberikan dorongan dan menampung semua perbelanjaan sepanjang saya menjalankan kerja lapangan. Kepada rakan-rakan yang banyak membantu terutamanya Ahnaf, Asyraf, Azyan dan Haziqa, jasa anda semua tidak akan saya lupakan. Akhir sekali terima kasih kepada responden yang sangat memberikan kerjasama sepanjang saya melaksanakan kajian ini.
Pulau Pandan Jauh Ke Tengah
Gunung Daik Bercabang Tiga
Hancur Badan Dikandung Tanah
Budi Baik Dikenang Juga
4. PENDAHULUAN
Kawasan kajian saya ialah Kampung Cahaya Kota Belud Sabah. Saya memilih kawasan tersebut kerana ianya menepati kriteria kajian iaitu terdapat hutan yang dimusunahkan di kampung tersebut. Selain itu, Kampung Cahaya adalah tempat tinggal saya dan memudahkan saya membuat kajian. Saya mengambil masa kira-kira satu bulan untuk menyiapkan kajian ini iaitu bermula dari awal bulan Mac dan berakhir pada awal bulan April.
5. OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian ini ialah
a) Menerangkan konsep ekosistem hutan
b) Mengkaji kepentingan ekosistem hutan di Kampung Cahaya Kota Belud, Sabah
c) Mengkaji faktor yang menyebabkan ekosistem hutan terganggu di Kampung Cahaya Kota Belud, Sabah
d) Mengkaji kesan ekosistem hutan terganggu di Kampung Cahaya Kota Belud, Sabah
e) Mencadangkan langkah mengurangkan kesan ekosistem hutan terganggu di Kampung Cahaya Kota Belud, Sabah
f) Menerapkan nilai atau unsur patriotisme dalam dapatan kajian
6. KAWASAN KAJIAN
Kawasan Kajian yang saya pilih ialah Kampung Cahaya Kota Belud, Sabah.
Kampung Cahaya mendapat nama daripada ……………………………………. Kampung Cahaya terletak di pertengahan jalan antara Kota Kinabalu ke Kudat. Terdapat hampir 100 buah rumah di kampung ini. Pandang darat fizikal di kawasan kajian saya ialah tanah pamah ,saliran dan hutan. Jarak Kampung Cahaya ke Pekan Kota Belud kira-kira 7 kilometer.
6.1 Lakar Peta Kampung Cahaya yang Lengkap Dengan
a) Tajuk (½ M)
b) Bingkai Peta (½ M)
c) Arah Mata Angin (½ M)
d) Petunjuk( ½ M)
e) Simbol Standard (1 M)
f) Peta Perlu Kemas (1 M)
7. KAEDAH KAJIAN
Saya menggunakan empat jenis kaedah sepanjang menjalankan kajian ini. Kaedah tersebut ialah:
a) Pemerhatian
Saya memerhatikan bentuk muka bumi dan punca berlakunya ekosistem hutan terganggu di Kampung Cahaya Kota Belud, Sabah
b) Temubual
Saya telah menemubual 5 orang penduduk Kampung Cahayat entang kepentingan dan punca ekosistem hutan terganggu di kawasan tersebut.
c) Soal selidik
Saya telah mengedarkan 25 borang soal selidik berkaitan punca utama berlakunya ekosistem hutan terganggu di Kampung Cahaya Kota Belud, Sabah (rujuk lampiran)
d) Rujukan
Saya telah merujuk kerja kursus sebelum ini sebagai panduan untuk menyiapkan aspek 1 hingga 7. Saya juga melayari beberapa laman web berkaitan tajuk untuk mencari maklumat.
8. DAPATAN KAJIAN
8.1 Konsep pencemaran alam sekitar
Ekosistem merupakan interaksi dan hubung kait antara benda hidup (biotik ) dengan benda bukan hidup ( abiotik) dalam alam semula jadi. Komponen biotik termasuklah semua jenis makhluk yang hidup seperti manusia, haiwan, tumbuhan, dan micro organisma. Manakala komponen abiotik meliputi komponen tidak hidup seperti tanah, air, angin, udara, cahaya matahari dan sebagainya.
Oleh itu,ekosistem hutan dapatlah ditakrifkan sebagai saling kaitan antara flora dan fauna di dalam hutan tersebut dengan komponen abiotik yang dinyatakan tadi.
5 comments:
p/s kalau nama kampung tu sekejap2 tertukar jadi Cerah dan Cahaya, edit la sendiri.sekurang-kurangnya ada la juga kerja anda selain copy paste :)
:)] Ada tak contoh terbaru kerja kursus sejarah? Cilaka tul la... aku 1st time ne urus. Malas tahap dewata langit ke-5
aku ni lemah tul klu bab sejarah.tp nnt aku tanya naimah klu dia ada. yg KKG aku buat ni pun dlm keadaan malas melampau.sbb tu kjp ada nama taman cerah n kg cahaya.ha3..
thanks a lot... ;;)
welcome mieza
Catat Ulasan