Khamis, 17 Mac 2011

Jijik? Siapa puncanya?

1. Citarum river, Indonesia

Photobucket

Terkejut? Inilah sungai Citarum di Jawa Barat, Indonesia. Meskipun sungai ini mungkin kelihatan seperti kolam sampah tetapi sungai ini sebenarnya adalah sumber utama air untuk pertanian dan air untuk memasak dan minuman bagi masyarakat sekitarnya. Sungai ini sangat tercemar oleh aktiviti manusia dan tidak mempunyai kehidupan air yang hidup di dalamnya.

2. Yamuna River, India

Photobucket

Sungai Yamuna anak sungai terbesar Sungai Gangga adalah salah satu sungai paling tercemar di dunia di mana 58% dari sisa dari ibukota New Delhi dibuang ke dalam sungai.

3. Buriganga river, Bangladesh

Photobucket

Sungai Buriganga adalah sungai utama yang mengalir di sisi kota Dhaka, ibukota Bangladesh. Sungai yang biologinya telah mati ini memiliki penderitaan menjadi 80% adalah tidak diubati langsung.

4. Yellow river from Lanzhou, China

Photobucket

Sungai Kuning merupakan sungai terpanjang kedua di China dan merupakan sumber air utama untuk jutaan orang di Cina utara. Tapi sungai ini sangat tercemar dengan tumpahan minyak yang terjadi dan kerana pencemaran industri.

5. Marilao river, Philippines

Photobucket

Pembalut plastik, selipar, batang pisang, bangkai anjing dan sebagainya adalah yang mungkin ditemui terapung di sungai Marilao. Airnya mengandungi bahan kimia beracun seperti kromium, tembaga kadmium, dan arsen membuatkan air sungai ini sangat merbahaya.

6. Ganges river, India

Photobucket

Sungai Gangga adalah sungai paling suci bagi umat Hindu.Kira-kira 2 juta orang mandi untuk amalan ritual . Meskipun air sungai ini tidak selamat kerana bahan kimia, kotoran dan mayat-mayat masih terapung mereka terus mandi tanpa rasa takut.

7. Songhua river, China

Photobucket

Songhua adalah sebuah sungai di Timur Laut Cina, dan merupakan anak sungai terbesar Sungai Heilong. Pada bulan November 2005, sungai itu tercemar dengan minyak petrol.

8. The Mississippi river, USA

Photobucket

Siapa sangka negara yang bangga dengan gelaran negara maju pun tak lepas dari pencemaran. Sungai Mississippi adalah sumber penggerak ekonomi dan merupakan jantung Amerika Syarikat. Sungai ini mengalir hampir 40% dari Amerika Syarikat. Malangnya sungai ini membawa sekitar 1.5 juta tan metrik pencemaran nitrogen ke Teluk Mexico setiap tahun.

9. The Sarno river, Italy

Photobucket

The Sarno dianggap sungai yang paling tercemar di Eropah. Situasi tersebut diburukkan lagi dengan skala besar pembuangan sisa pertanian dan industri tidak dirawat ke dalam sungai. Air yang tercemar ini mengalir ke Teluk Napoli juga meningkatkan pencemaran air laut.

10. The King River, Australia

Photobucket

Sungai King ini boleh dikatakan sungai yang paling tercemar di Australia akibat kegiatan perlombongan.

Jijik? Siapa puncanya?

http://www.isuhangat.net

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

2 comments:

Khayrin Jamila berkata...

Jadi macam mana lah org indon tu dpt bekalan air kalau sungainya tu sudah jadi kolam sampah cikgu?
p/s: yg sarno river,italy tu nampak mcm bersih jak..
cikgu rasa mcm mana thp pencemaran air di negara kita ni?

Nitah Jain berkata...

memang tidak ada pilihan la mereka yang tinggal di kawasan sekitar itu.harapnya kita ambil ikhtibar daripada keadaan tersebut.yg sungai di italy tu,kita bolah nampak airnya x jernih seperti air yg normal.
agaknya tak lama lagi sungai2 di malaysia spt sg klang tu akan masuk carta la kalau kita masih x pedulikan langkah untuk pemuliharaannya

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

 
Copyright KONGSI ILMU DAN CERITA KEHIDUPAN 2009. Powered by Blogger.Wordpress Theme by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul Dudeja.